Jokainen lapsi ja nuori tuntee oppimisen ja onnistumisen iloa – myös se liki neljännes, joka tarvitsee tukea oppimiseensa. Opettajalla riittää jokaiselle aikaa ja oppilas saa kerryttää tietojaan ja taitojaan omassa tahdissaan turvallisessa ryhmässä. Tämä ei taida aina toteutua päiväkotien tai koulujen arjessa?
Arkea on esimerkiksi 20 oppilaan perusopetusryhmä, jossa tuen oppilaita luokasta on peräti kymmenen. Erään opettajan kommentti: “Opetusryhmät ovat liian suuria tuen tarpeisiin nähden. Liian montaa erilaista tuen tarvitsijaa on ryhmässä yhtä aikaa. Opettajana en pysty ottamaan kaikkien tarpeita huomioon opetuksessani.”
Tukea tarvitsevien oppilaiden määrä on kasvanut ja kasvaa Suomessa. Tilastokeskuksen mukaan peruskoulun oppilaista 23 % sai tehostettua tai erityistä tukea vuonna 2021. Opetusalan ammattijärjestö OAJ selvitti valtakunnallisesti perusopetuksen oppilaiden tuen toteutumista ja opettajien jaksamista. Halusimme Nokian OAJ:n paikallisyhdistyksessä selvittää, miten jäsenistömme kokemukset vertautuvat valtakunnallisen kyselyn tuloksiin ja tulokset olivat hyvin yhtenevät. Paikallisesti teimme kyselyn myös varhaiskasvatuksen opettajille.
Opettajat suunnittelevat tukea tarvitsevalle oppilaalle tukitoimia yhdessä huoltajien kanssa, kirjaavat niitä henkilökohtaisiin pedagogisiin suunnitelmiin ja toteuttavat niitä lapsen arjessa. Tukitoimet voivat olla yleisen, tehostetun tai erityisen tuen keinoja, joilla autetaan oppilaita koulun arjessa.Tuen toteutumista arvioidaan yhdessä kotien kanssa.
Opettajat haluavat tukea oppilaita ja kokevat tuen antamisen tärkeänä, mutta arjessa koetaan silti paljon riittämättömyyttä. Joka toiselle kyselyyn vastanneista tuen kirjaaminen lisäsi työn kuormittavuutta joko paljon tai todella paljon. Ala- ja yläkoulun opettajien vastauksista nousi huoli osa-aikaisen erityisopetuksen riittävyydestä ja suurista opetusryhmistä. Nämä huolestuttivat opettajia myös varhaiskasvatuksen puolella.
Nokialla varhaiskasvatuksen opettajien vastausten perusteella kirjatut tukitoimet koettiin toteutuvan kuitenkin erinomaisesti tai hyvin suuressa osassa vastauksista. Perusopetuksen opettajien vastausten mukaan suunnitellut tukitoimet eivät käytännössä toteudu: jopa 55% kyselyyn vastanneista koki pedagogisiin asiakirjoihin kirjattujen tukitoimien toteutuvan melko huonosti, huonosti tai erittäin huonosti vähäisten resurssien vuoksi.
Nokian kaupungin opetustoimessa nähdään tärkeänä erityisopetuksen kehittäminen. Kaupungissa toimii erilaisia työryhmiä ja hankkeita, joiden kehitysideat pitää jalkauttaa. Jo olemassa olevien hyvien käytänteiden lisäksi tarvitaan myös resurssien lisäämistä.
Jokaisen lapsen ja nuoren oikeus oppimiseen ja koulunkäynnin tukeen on tärkeää turvata myös tästä eteenpäin. Pienemmät ryhmäkoot ja riittävä määrä erityisopettajia varhaiskasvatuksesta lukio-opetukseen ovat ensiarvoisen tärkeitä tämän tavoitteen toteutumiseksi.
Laitetaan oppimisen ja koulunkäynnin tuki kuntoon!
OAJ:n Nokian paikallisyhdistyksen puolesta
Kai Järvinen
puheenjohtaja